لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۰۴

تانک‌های اسرائيل وارد گذرگاه رفح در غزه شدند


عملیات خودروهای نظامی اسرائیل در گذرگاه رفح سمت غزه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
عملیات خودروهای نظامی اسرائیل در گذرگاه رفح سمت غزه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارتش اسرائیل با استفاده از تانک‌های خود روز سه‌شنبه کنترل گذرگاه مرزی حیاتی رفح در جنوب غزه را به دست گرفت.

به نوشته آسوشتدپرس، اسرائیل با نادیده گرفتن هشدارهای فوری متحدان نزدیک خود وارد رفح شد. این در حالی است که سرنوشت مذاکرات آتش‌بس با حماس نیز هنوز نامشخص است.

سازمان ملل متحد نسبت به فروپاشی احتمالی جریان کمک‌‌رسانی به فلسطینی‌های غزه به دلیل بسته شدن رفح و دیگر گذرگاه اصلی بین اسرائیل و غزه یعنی کرم شالوم، هشدار داد. حماس پیشتر به گذرگاه کرم شالوم حمله کرده بود که باعث شد اسرائيل آن را ببندد.

با این حال روز دوشنبه کاخ سفید اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل، در گفت‌وگو با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، موافقت کرد که گذرگاه کرم شالوم بین اسرائیل و غزه برای عبور کمک‌های بشردوستانه باز باشد.

آمریکا و اردن پیشتر از طریق هوایی به مردم غزه کمک‌رسانی کرده‌اند.

گذرگاه رفح با مصر و گذرگاه کرم شالوم با اسرائیل، نقاط مهمی برای ورود غذا، دارو و سایر تدارکات هستند که جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه وابسته به آن است. به گزارش آسوشیتدپرس این دو گذرگاه دست‌کم در دو روز گذشته بسته بوده‌اند، اگرچه گذرگاه کوچکتر ارز (بیت حانون) بین اسرائیل و شمال غزه به کار خود ادامه می‌دهد.

حماس روز دوشنبه و ساعاتی پس از هشدار اسرائيل به حدود ۱۰۰هزار فلسطینی برای خروج از منطقه‌ای در رفح و رفتن به منطقه‌ای دیگری که آن را تعیین کرد، گفت که پیشنهاد آتش‌بس با میانجیگری مصر و قطر را پذیرفته است.

اسرائیل اما تاکید داشت که این توافق خواسته‌های اصلی آن را برآورده نمی‌کند.

اسرائيل می‌گوید برای جلوگیری از حمله دیگری نظیر حمله ۷ اکتبر حماس که مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت باید توانایی نظامی و تشکیلاتی این گروه را از بین ببرد و حماس دیگر نباید در غزه حاکم باشد. آن حمله جنگ جاری را رقم زد.

به نظر می‌رسد که ورود فعلی اسرائيل به رفح کمتر از یک حمله تمام عیار است که آن را برنامه‌ریزی کرده است. فعلا مشخص نیست که آیا این حمله گسترش خواهد یافت یا خیر.

اسرائيل می‌گوید برای از بین بردن حماس ورود به رفح و در اختیار گرفتن تونل‌های زیرزمینی آن برای جلوگیری از قاچاق سلاح از آن سوی مرز مصر ضروری است. کشورهای متحد اسرائيل نسبت به کشته شدن بیشتر آوارگان فلسطینی که به رفح پناه برده‌اند نگران هستد.

حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار فلسطینی - بیش از نیمی از جمعیت غزه - در رفح و اطراف آن گیر افتاده‌اند.

XS
SM
MD
LG