لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۶:۵۶

گروسی در ایران؛ اقدامات ملموس برای اعتمادسازی، خواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی


رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تهران سفر کرده است، عصر دوشنبه با شماری از مقامات جمهوری اسلامی از جمله حسین امیرعبداللهیان و علی باقری دیدار کرد و خواستار شفافیت حکومت ایران در قبال برنامه هسته‌ای خود شد.

رافائل گروسی با انتشار تصاویری از دیدارهایش در رسانه اجتماعی «ایکس» نوشت: «مجموعه‌ای از اقدامات عملی ملموس در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را پیشنهاد دادم و از مقامات ایران خواستم روند اعتمادسازی را احیا کنند و افزایش شفافیت را سرعت ببخشند.»

رسانه‌های جمهوری اسلامی هم در گزارشی از دیدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای نوشتند که علی باقری در این دیدار گفته فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی همواره در چارچوب تعهدات بین‌المللی، از جمله معاهده عدم اشاعه بوده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند ۱۴۰۲ در گزارش محرمانه‌ای به ۳۵ کشور عضو خود اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران در سه ماه اخیر «اندکی» کاهش یافته است، ولی مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌شده این کشور همچنان رو به افزایش است.

این گزارش همچنین نشان می‌داد که حکومت ایران به اندازه‌ای اورانیوم غنی شده در اختیار دارد که در صورت غنی‌سازی بیشتر، قادر است بمب هسته‌ای تولید کند.

جمهوری اسلامی همچنان تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را انکار می‌کند و می‌گوید هدفش از غنی‌سازی با سطوح بالا برای «مقاصد غیرنظامی» است.

کشورهای غربی معتقدند هیچ «توجیه غیرنظامی معتبری» برای غنی‌سازی به چنین سطوح بالایی وجود ندارد.

طبق برنامه اعلام شده، رافائل گروسی روز سه‌شنبه در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان شرکت خواهد کرد و ضمن دیدار با محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، در کنفرانسی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

XS
SM
MD
LG